کاهش خطر بیماریهای قلبی عروقی با رژیم غذایی سالم

 بر اساس مطالعه ی جدید محققان انگلیسی خطر ابتلا به حمله ی قلبی و سکته ی مغزی درافرادیکه رژیم غذایی روزانه ی خود را بر اساس دستورالعمل های غذایی کنونی انگلیس تنظیم کرده اند، یک سوم کاهش می یابد.

در رژیم غذایی اصلاح شده ی فعلی، خوردن روغن ماهی هفته ای یک بار، خوردن مقادیر بیشتر میوه جات وسبزیجات و جایگزین نمودن غلات تصفیه شده  با غلات سبوس دار، استفاده ازمحصولات لبنی کم چرب و گوشت های کم چرب و محدود کردن مصرف شکر و نمک توصیه شده است.

 نتایج این تحقیق که توسط محققان کالج کینگ لندن انجام گردید درمجله ی Clinical Nutritionمنتشر شد. دراین تحقیق تأثیر رژیم غذایی منطبق بر دستورالعمل  تغذیه ای انگلیس بر عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی در زنان و مردان میانسال و پیر در مقایسه  با رژیم سنتی بریتانیا بررسی گردید.

خطر پیش بینی شده برای بیماریهای قلبی-عروقی درطی ده سال آینده درشرکت کنندگان مرد حدود 8 و در زنان حدود 4 درصد برآورد شده است.

دراین مطالعه ی کنترل دار تصادفی، محققان مقدار فشارخون، عملکرد عروق وعوامل خطر قلبی- عروقی نظیر کلسترول را در 162 مرد و زن سالم غیر سیگاری 40 تا 70 ساله دردو گروه رژیم غذایی سنتی (گروه کنترل) و رژیم غذایی اصلاح شده در طی  یک دوره ی  12 هفته ای بررسی کردند.

از شرکت کنندگان در گروه رژیم غذایی اصلاح شده خواسته شد به جای مصرف کیک و شیرینی از میوه جات و آجیل استفاده کنند، درضمن از روغن های حاوی مقادیر زیاد چربیهای غیراشباع مونو در پخت و پز استفاده نمایند.

پایبندی به توصیه های رژیمی با بررسی گزارشات تغذیه ای افراد و اندازه گیری شاخص های خاص درخون  و ادرار شرکت کنندگان تایید گردید.

بررسیها نشان داد جذب پتاسیم و فیبر دریافتی در گروه رژیم غذایی اصلاح شده افزایش و مقدار سدیم، چربی اشباع ومصرف شکر افزوده کاهش یافته است. با این حال، مصرف کل قند به دلیل مصرف میوه جات همچنان بدون تغییر باقی مانده است.

نتایج نشان داد کاهش متوسط وزن بدن افراد گروه رژیم غذایی اصلاح شده برابر با 1.3کیلوگرم است درحالیکه پس از گذشت 12هفته وزن متوسط گروه کنترل 0.6  کیلوگرم افزایش یافته بود که نتیجه ی آن تفاوت 1.9  کیلوگرمی بین دو گروه است. تفاوت معادل این وزن، در شاخص توده ی بدنی بین دو گروه برابر با 0.7  می باشد. اندازه دورکمر افراد گروه رژیم غذایی اصلاح شده 1.7کمتر از گروه کنترل گزارش گردید.

همچنین کاهش چشمگیری در فشارخون سیستولیک به فشارخون دیاستولیک در روز به میزان 4.2/2.5 mm Hg  و در شب 2.9/1.9 mm Hg  در گروه رژیم غذایی در مقایسه با گروه کنترل گزارش شد. متوسط ضربان قلب 1.8  ضربان درهر دقیقه در گروه رژیم غذایی نسبت به  گروه کنترل کاهش  یافته بود.

مقدار کلسترول نیز 8  درصد کاهش یافت اگرچه تغییرات در کسر کلسترول کل به  کلسترول با دانسیته ی بالاHDL)) درمقایسه با تأثیر داروهایی نظیر استاتین متوسط بود.

هیچ تغییر قابل توجهی درنشانگرهای حساسیت به انسولین که پیش بینی  کننده ی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 است، مشاهده  نشد.

به طور کلی در این مطالعه مشخص گردید خطر ابتلا به بیماریهای قلبی درمردان و زنان سالم 40 ساله و مسن تر که رژیم غذایی روزانه خود را بر طبق دستورالعمل های غذایی فعلی انگلستان تغییر داده بودند تا یک سوم کاهش می یابد.

محققان کالج کینگ می گویند: یافته های ما برای افراد میانسال و مسن تری که به مشکلات سلامت  مبتلا نیستند، کاربرد دارد. این موضوع ازآنجایی اهمیت دارد که اکثر حملات قلبی وسکته ها درمیان  افرادی بوقوع می پیوندد که به عنوان افراد درمعرض خطر شناسایی نشده اند. ما نشان دادیم که رعایت دستورالعمل های تغذیه ای موجب کاهش قبل ملاحظه ی این خطر می شود.

به گفته ی دکتر Tedstoneمدیر بخش تغذیه ی وزارت بهداشت انگلیس: یک رژیم غذایی متعادل که در آن چربی اشباع، نمک و شکرکم باشد و حاوی روغن ماهی و پنج وعده میوه وسبزیجات باشد بعنوان بخشی از شیوه ی زندگی سالم همراه با فعالیت فیزیکی و نکشیدن سیگار از سلامت افراد محافظت کرده و بطور چشمگیری خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2015/03/150318130332.htm